vrijdag 6 januari 2017

Voedselallergie

Toen onze oudste zoon een maand of twee oud was vermoedde ik een overgevoeligheid voor koemelk. Ik gaf borstvoeding dus moest toen zelf alle koemelk vermijden om hem te helpen. Uiteindelijk viel het gelukkig mee en kon ik wel dingen eten waar koemelkeiwitten in zaten, zoals koekjes en chocola. Na een jaar was hij er overheen gegroeid en kon hij zelf ook gewoon melk drinken en andere zuivelproducten eten. 

Nu is het meisje 3 maanden oud en sinds twee weken eet ik koemelkvrij. Ook zij was erg onrustig, had veel krampaanvallen en ze spuugde vrij veel. Het gaat nu een stuk beter maar regelmatig neemt de onrust weer toe en ze heeft eigenlijk maar 1 héél goede dag gehad. Daarom mijd ik nu naast koemelk ook soja en ei. Een overgevoeligheid voor 1 van deze 3 allergenen gaat vaak samen met één of beide andere. En dan krijg ik direct diep respect voor mensen met een voedselallergie! Want het is wel even wennen. Nu eten wij vrij weinig bewerkt voedsel zoals bijvoorbeeld koekjes of sausjes voor maaltijden maar toch is het even opletten. Vanavond aten we frietjes en geen één van de snacks in de vriezer mocht ik eten; allen bevatten soja. Gelukkig hebben wij een vriezer vol onbewerkt vlees en maakte de man lekkere kippenvleugeltjes :)

Omdat ik nu net begonnen ben met mijden maak ik nog geen uitzonderingen. Als het komende week echt beter gaat met het meisje dan ga ik voorzichtig één voor één de allergenen provoceren. Hopelijk heb ik dan meer duidelijkheid. En ik hoop natuurlijk dat het meevalt en ze niet allergisch blijkt te zijn, of er anders snel overheen groeit. 

2 opmerkingen:

  1. Het zou fijn als het helpt inderdaad. Dan kun je positief invloed uit oefenen! Succes!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte! Dat is wel lastig he, dat het wel even duurt voor je precies weet wat het is. Wel fijn dat je zoon erover heen is gegroeid, het is echt wel een heel gedoe anders.

    BeantwoordenVerwijderen