zondag 7 augustus 2016

Boodschappen en budget

Ik heb inmiddels al twee keer over onze boodschappen geblogd en het leek me leuk om hier wat meer toelichting bij te geven. Waar doen wij onze boodschappen, wat is ons budget en welke keuzes maken we?

Budget
Wij zijn dus met 4 personen; man en ik en onze peuter en dreumes. Vooral de jongste is een grote eter, die eet doorgaans evenveel of meer dan ik.
Volgens het Nibud "mogen" wij 384 euro per maand uitgeven aan voeding. Daar zitten we wel wat boven met ons budget voor boodschappen. Begin dit jaar heb ik het budget op 400 euro gesteld. Na de eerste 6 maanden bleek wel dat dit niet haalbaar is en ga ik uit van 450 euro per maand.
Van dit bedrag kopen we voornamelijk voeding, maar ook wasmiddel en schoonmaakmiddelen. Een enkele keer ook drogisterij artikelen als deze bij de supermarkt in de aanbieding zijn.


Waar kopen wij onze boodschappen?
Zoals ik in een eerder blog al schreef hebben wij een biologisch groente- en fruitpakket van BeterBio. Deze 2 pakketten kosten 41,45 per week en daarmee hebben we bijna genoeg groente en fruit voor een week. We vullen dit aan met oogst uit eigen tuin en een enkele keer iets uit de supermarkt.

Onze houdbare boodschappen kopen we bij verschillende supermarkten. Ik let op aanbiedingen, maar heb voor sommige producten ook voorkeur voor bepaalde (huis)merken die alleen bij bepaalde supermarkten te koop zijn. Zo kom ik vooral bij Lidl en Albert Heijn, maar ook bij de Dekamarkt en de Coop. In ons dorp zit alleen een Spar; niet erg voordelig, maar wel fijn om dichtbij te hebben dus daar koop ik ook wekelijks wel een kleine boodschap.

Vlees eten we ongeveer 4x per week en dit kopen we nooit in de supermarkt. We eten voornamelijk rundvlees en dit kopen we bij een boer in de buurt. Het heeft geen biologisch keurmerk maar ik weet ongeveer wat de koeien te eten krijgen, waar ze zoal lopen en dat ze heel beperkt antibiotica krijgen, dat is voor mij belangrijker dan het keurmerk. Deze boer verkoopt ook varkensvlees van een boer uit de buurt en dat kopen we ook. Over de kip schreef ik gisteren al, dat hebben we voor het eerst online gekocht. Kip is voor mij echt luxe vlees.
Deze maand heb ik vlees gekocht bij de boer en kip online. Bij mekaar kostte dit 290 euro. Hier kunnen we ongeveer 3 maanden mee vooruit verwacht ik.


Keuzes
Begin dit jaar heb ik de biologische pakketten tijdelijk gestopt. Ik verwachtte daarmee onze uitgaven omlaag te brengen, want ik zou niet alle groente en fruit biologisch kopen bij de supermarkt. Het scheelde echter helemaal niks en ik leek soms zelfs duurder uit. Ik kocht nu meer extra ingrediënten om met de groenten een maaltijd te maken, terwijl ik normaal kook met wat ik in huis heb. Daarnaast kwam ik vaker in de supermarkt en zoals algemeen bekend kopen veel mensen dan ook meer dingen die niet noodzakelijk zijn, ik dus ook.
Bovenstaande, plus het feit dat we liever biologisch groente en fruit eten, heeft ons doen besluiten om de pakketten weer wekelijks af te nemen.

De herkomst van vlees vind ik belangrijk. We zullen dit dus niet in de supermarkt kopen. Het vlees wat we nu kopen is iets duurder dan in de supermarkt maar ook ook lekkerder. We zijn tevreden met 4x in de week vlees eten en zo blijft het betaalbaar.

Op de overige producten (o.a. houdbaar, zuivel en kaas) zouden we misschien nog wel kunnen besparen door vaker voor goedkopere merken te kiezen. We kopen echter niet veel luxeproducten als chips en koekjes dus zolang we het kunnen betalen verkiezen we smaak boven prijs voor producten als beschuit en pindakaas.


4 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel interessant dat je duurder uit was toen je stopte met het biologische pakket! Dat had ik niet verwacht, en vind ik een goed argument voor zo'n pakket.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedacht me net ook nog dat we nu minder weggooien omdat we koken met wat er in huis is. Daarnaast eten we de kliekjes beter op omdat er geen lekkerder optie is om te koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga me hier weer eens in verdiepen. Wij zijn namelijk ook uit kostenoverwegingen gestopt met het biologisch groentepakket, maar ik vraag me af of dat slim was. Leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen